آیت الله نظری خادم الشریعه
آیا تا به حال از خود پرسیدیم چه کسانی غدیریه را بوجود آوردند و به چه هدفی آن را تبلیغ کردند و برای اینکه فرهنگ غدیر و غدیریه در بین مردم همگانی شود چه زحمت هایی را خالصانه و در راه شناساندن مولا علی و تفکر و منش امام علی کشیدند

همه مردم مازندران و به خصوص مردم سوادکوه و ساری بهتر از دیگر نقاط ایران می دانند که بنیان گذار غدیریه در ایران دانشمند فرزانه علامه بزرگوار حضرت آیت ا... نظری می باشد .
حضرت آیت الله نظری از شاگردان ممتاز و برجسته علامه طباطبایی ،حضرت امام خمینی وآیت الله سلطانی بود و در دوران انقلاب اولین کسی بود که اعلام حمایت مردم مازندران از امام و انقلاب را در پاریس به اطلاع امام رساند و حضرت امام شخصا از نامبرده خواستند که در مازندران بماند و هدایت و رهبری مردم مازندران در انقلاب را بر عهده بگیرد . و نامبرده تا پیروزی انقلاب دوشادوش اقشار مختلف و انقلابی مردم مازندران در صف اول اعتراضات و تظاهرات شرکت کرد و بار ها از طرف ساواک مورد تعقیب و شکنجه قرار گرفت ولی هیچ گاه حتی در بهبوهه انقلاب خود را از اقشار مختلف مردم جدا ندانست و همواره با مردم و برای مردم ماند.
در وصف معظم له همین بس که مقام معظم رهبری احترام فراوانی برای معظم له قائل هستند و در هر فرصتی که در مازندران حضور یابند حتما فرصتی را جهت دیدار با حضرت آیت الله نظری اختصاص می دهند . و حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی در هر محفل و مجلسی که حضرت آیت الله نظری حضور داشته باشند ارادت خود را نسبت به حضرت آیت الله نظری ابراز می نمایند و حتی در هر سفری که حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی به مازندران داشته باشند و یا حضرت آیت الله نظری در تهران حضور داشته باشند آیت الله هاشمی رفسنجانی به دیدار معظم له می روند و در مورد مسائل مختلف دینی و سیاسی به تبادل نظر می پردازند . دکتر مصطفی محقق داماد با افتخار از شاگردی در نزد آیت الله نظری یاد می کند و همواره این موضوع را جز افتخارات خود می داند .
بزرگواری که سالیان سال در منزل خود در ساری هر سال دهه غدیریه را با شکوه هر چه تمام جشن می گیرد و از فضائل امام علی می گوید و در مدح و ستایش امام علی و نهج البلاغه سخنرانی های رسا و شیوایی می کند و امید به روزی دارد که غدیر و غدیریه همگانی و جهانی شود.
کسی که در جواب انتقاد های گرفته شده در این مورد می گفت : " ما دهه غدیریه را جشن می گیریم و یک دهه از فضائل علی و از عدالت جهانشمول آن می گوییم شما چه چیزی برای ارائه به مردم امروز دارید"
حضرت آیت ا... نظری پایه گذار دهه غدیریه بوده و این رسم نکو را در طول دو دهه اخیر با برپایی مراسم و سخنرانی های علمی جشن می گرفت و از فضائل امام علی می گفت و در هر جایی حتی روستا های دور افتاده و محروم مازندران مانند بالازیراب که مراسمی در عظمت امام علی برگزار می شد شرکت می نمود و با وجود بیماری با سخنان شیوای خود سعی در شناساندن بیش از بیش امام علی و تفکرش به مردم داشت .
وامروز می بینیم با توجه به تلاش خستگی ناپذیر این علامه و مجاهد بزرگوار و این دانشمند فرزانه امروزه دیگر غدیر نه تنها در مازندران بلکه در کل ایران غریب نیست.
باشد کسانی که در راس امور مربوط به غدیر و دهه غدیریه می باشند بیش از پیش قدر دان زحمت های بدون چشم داشت این علامه بزرگوار باشند و بیش ازپیش از نظرات و سخنان این علامه بزرگوار استفاده نمایند . دانشمندی که فضائل علمی آن بر هیچ کس پوشیده نیست و طالبان علم از اقصی نقاط ایران جهت استفاده از محضر این دانشمند فرزانه در کلاس های آن حاضر می شوند کسی که به اعتراف اکثر مدرسین حوزه های علمیه از بزرگترین اساتید خارج فقه و اصول کشور می باشد و حتی دعوت بزرگترین حوزه های علمیه دیگر نقاط کشور را به دلیل ماندن در کنار مردم مازندران و کوشش در جهت حل مشکلات مردم و روستاهای دور افتاده مازندران نپذیرفت .
حضرت آیت ا... نظری همواره در کنار عامه مردم مازندران ماند چه در زمان رژیم گذشته که حهت آگاهی بیش از پیش مردم منطقه سوادکوه و دیگر نقاط استان مازندران پای پیاده کیلومترها را طی می کرد تا جهت مردم مشتاق و رنج کشیده و مشتاق به علم و عالم سوادکوه و مازندران سخنرانی کند و چه اکنون که با کهولت سن و بیماری گوش شنوای مشکلات و درد های بی شمار مردم زحمت کش مازندران است .
کسی که برای آبادانی منطقه زحمت های زیادی را متحمل نمود . با تلاش و پیگیری و زحمت های خالصانه ایشان بود که در سفر مقام معظم رهبری به استان مازندران مشکل آب مردم سوادکوه حل شد کمک های بی شائبه معظم له باعث تاسیس بیمارستان در شهر زیراب شد همچنین معظم له تلاش های فراوانی جهت تاسیس کارخانه کک سازی در کنار شرکت در حال تعطیلی البرز مرکزی جهت رونق دوباره شرکت البرز مرکزی و کمک به کاهش بیکاری و ایجاد اشتغال و رونق اقتصاد منطقه انجام دادند که متاسفانه تا حالا به علت عدم همکاری سازمان محیط زیست به نتیجه نرسید . کسی که همواره یار و یاور مردم منطقه بود و همواره درد مردم را درد خود دانست و از تمام توان و وجود خود برای حل مشکل مردم استفاده نمود و همواره در همه عرصه ها پشتیبان مردم مازندران بود و حتی در این راستا نامه ای را به رئیس جمهور محترم جناب آقای دکتر احمدی نژاد فرستاد و در آن خواستار حل مشکلات مردم مازندران شد و مشکلات مازندران و راه حل های پیش نهادی خود را مطرح نمود امیدوارم ریاست محترم جمهور که همیشه پشتیبان علم و عالم بوده با دقت بیشتری نامه معظم له را بررسی نموده و دستورات لازم را جهت کاهش مشکلات مردم مازندران که حضرت آیت الله نظری در نامه خود به آنها اشاره کردند را صادر فرماید .منبع سوادکوه انلاین




محمد قاسم نژاد












